Jaarlijks passeren 7.500 goederentreinen Roosendaal

Foto: redactie

Jaarlijks passeren zo’n 7.500 goederentreinen Roosendaal. De meeste zijn onderweg van of naar de havens van Rotterdam, Vlissingen en Antwerpen.

De treinen rijden langs woonwijken en door het stationsgebied. Een deel van de treinen staat een tijd stil op het spoorwegemplacement, bijvoorbeeld om wagons of locomotieven aan en af te koppelen.

Giftreinen door bewoond gebied

Zolang er geen ongelukken gebeuren en treinen geen gevaarlijke stoffen vervoeren, is dat allemaal geen probleem. Sinds een paar dagen is echter de vraag weer actueel: moeten goederentreinen wel door bewoond gebied rijden?

Vandaag maakt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bekend dat bijna een kwart van de goederentreinen door steden komt. Op de Brabantroute die de haven van Rotterdam met Duitsland en België verbindt, ligt dat percentage nog hoger. We hebben het dan over Venlo, Eindhoven, Tilburg en Breda. Even na Breda buigt het traject in noordelijke richting af. Treinen die naar Vlissingen moeten, komen wel door Roosendaal.

Giftreinen vormen een potentieel gevaar, vooral als hulpdiensten er niet vanuit kunnen gaan dat vrachtbrieven kloppen. “Dan weet je niet tegen welk gevaar je je moet wapenen”, merkte PvdA-fractievoorzitter Michael Yap gisteren nog op.

Jaarlijks 7.500 goederentreinen

Tot 2022 wordt er gewerkt aan de Betuweroute vlak over de grens met Duitsland. Het spoor is daar niet volledig in gebruik: de treinen die om moeten rijden, maken tijdelijk ook gebruik van de Brabantroute.

Breda vormt het belangrijkste knooppunt. Jaarlijks passeren daar bijna 14.000 treinen: per dag rijden gemiddeld 37 goederentreinen door het stadscentrum. Roosendaal, het belangrijkste grensstation met België, komt op de zesde plaats met zo’n 7.500 goederentreinen per jaar.

Lees ook:

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen