Onthulling ’s werelds eerste complete Circulaire auto

Vrijdag 6 juli is Noah, ’s werelds eerste compleet circulaire auto, onthuld in het Cosun Innovation Center in Dinteloord met behulp van de SuikerUnie. Dat raakt Roosendaal en Breda beide waar eveneens fabrieken van de SuikerUnie stonden.

Vele oud arbeiders zullen deze onthulling met ontzag waarnemen. Enkele daarvan waren dan ook uitgenodigd. De tweepersoons auto, waarvan het chassis grotendeels gemaakt is van suiker en het carrosserie van vlas en biohars, is door een team van 22 studenten van de Technische Universiteit Eindhoven ontwikkeld.

De onthulling van Noah is een start voor de studenten van TU/ecomotive om een tour door Europa te maken waarbij verschillende grote steden maar ook diverse grote autofabrieken worden aangedaan. De start zal in Brussel plaatsvinden.

Doel van deze tour is om met Noah een statement te maken om meer uit te kijken naar circulaire mogelijkheden te gebruiken in de auto-industrie en hierbij een bijdrage te leveren aan de klimaatbeheersing.

Bijzonder in Noah is het gebruik van een bioplastic die kan worden gemaakt van suiker. Het chassis en het interieur zijn van bijzonder sterke sandwichpanelen, gemaakt van dit bioplastic en van vlasvezel. De carrosserie is gemaakt van vlasmatten die zijn geïnjecteerd met een biobased hars. Deze biologische en bijzonder lichte materialen vergen tot zes keer zo weinig energie bij de productie als de gebruikelijke lichtgewicht automaterialen, zoals aluminium of carbon. Toch halen ze de benodigde sterkte, zeggen de studenten, en ook is het mogelijk om er een structuur mee te maken die werkt als een kreukelzone. Het gebruikte vlas is een veelgebruikt tussengewas, een gewas dat nodig is om de bodem te verrijken. De kweek ervan concurreert dus niet met voedselproductie.

Noah is een elektrische stadsauto met twee goede zitplaatsen en een ruime kofferbak dit was nodig zeiden de studenten want een kratje bier moest mee kunnen. Noah heeft een top van 110 kilometer per uur en een bereik van 240 kilometer. Het verwachte verbruik in stadsverkeer, is ongeveer gelijk aan 1 liter benzine op 300 kilometer. Dat komt deels door het lage gewicht. Noah weegt, zonder batterijen, dat is nog niet eens de helft van vergelijkbare auto’s. De auto heeft slechts 60 kilo aan batterijen nodig, waar elektrische productieauto’s honderden kilo’s aan batterijen meetorsen. Het lage totaalgewicht – 420 kg – leidt tot bijzonder goede wegligging. Het prototype gaat binnenkort naar de RDW om toegelaten te worden tot het wegverkeer. De straling afweringtest is geslaagd doordat de bedradingen voorzien zijn van een bepaalde coating zo ook de carrosserie aldus de PR man van deze studentengroep.

Aan het einde van de levensduur kan het biocomposiet vermalen worden en als grondstof dienen voor andere producten, zoals bouwstenen. De niet-biologische onderdelen van de auto kunnen mee in de bestaande recyclingsketen. Uit vergelijking van het team blijkt dat er geen andere, rijdende auto is die over de hele levensduur een net zo lage milieubelasting heeft, ook geen prototype. Knap hoor.

Tekst en beeld door Ad Verbiest

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen