Campagne ‘Draai de boel eens om’

23 sep 2016, 13:08 112
vooropletters brabant
Vooropletters
Het doel van de nieuwe publiekscampagne Vooropletters van Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant is bewustwording creëren en veiligheid structureel vergroten. Om dat belangrijke doel te bereiken, introduceert de veiligheidsregio komende week een opmerkelijke manier de campagne ‘Vooropletters’ om de naam en de betekenis op het netvlies te krijgen.
De veiligheidsregio is van mening dat er een opvallende entree noodzakelijk is. Louise Schneider, Strategisch Communicatieadviseur bij Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant: “De mensen moeten wakker geschud worden! Met het Vooropletters-concept hebben we al bewust gekozen voor een typische benaming, om zoveel mogelijk boven het maaiveld uit te steken. Dat willen we ook doen met de introductie, om te voorkomen dat we met een te generieke ‘overheidsboodschap’ komen. Daarom hebben we ervoor gekozen om de boel maar eens om te draaien.”

Veiligheid is niet vanzelfsprekend

In de introductiecampagne ligt de nadruk op dat er in 99% van de tijd niks aan de hand is. Zo hangt er geen gifwolk boven de stad en is er geen grote brand in het centrum. Schneider: “Maar dat betekent niet dat de veiligheid in onze regio vanzelfsprekend is. Het melden van het níet plaatsvinden van een incident, is opmerkelijk en zou normaal gesproken nooit gebeuren. Het zorgt voor vervreemding en vraagt direct aandacht voor het onderwerp. Iedereen begrijp dat hiermee juist aandacht wordt gevraagd voor de risico’s op dit soort incidenten.” Met deze opmerkelijke introductie is meteen een vertrekpunt gecreëerd voor de Vooropletters-campagne.