SDW ontwikkelt toolkit om cliënten te betrekken bij wervingsproces

Foto: SDW

We zoeken ideale begeleiders om onze cliënten te kunnen ondersteunen. Wie kan er dan beter meedenken over de vraag wie die ideale begeleider is dan de cliënten zelf?

Vanuit die insteek ontwikkelde SDW een toolkit om cliënten op diverse manieren bij het wervingsproces te kunnen betrekken. SDW ondersteunt mensen met een verstandelijke beperking of ontwikkelingsachterstand in West-Brabant.

“In de toolkit zit in eenvoudige taal een overzicht van de stappen van het wervingsproces”, lichten de medewerkers cliëntparticipatie Ramon van Amerongen en Zeynep Özdemir toe. “Bij iedere stap hebben we activiteiten en tips beschreven om cliënten erbij te betrekken.”

Eigenschapskaarten

Zo is er bijvoorbeeld een stap van keuzes maken: welk niveau begeleider is nodig, voor hoeveel uur en wat moet deze begeleider kunnen? Ramon en Zeynep: “Bij deze stap kunnen cliënten meedenken over welke positieve eigenschappen de begeleider moet hebben. In de toolkit hebben we eigenschapskaarten gedaan met positieve en negatieve eigenschappen die hierbij gebruikt kunnen worden. De uitkomsten kan de leidinggevende meenemen in de vacaturetekst.”

Sollicitatiegesprek

Een ander voorbeeld is om een cliënt bij het sollicitatiegesprek uit te nodigen. “In de toolkit hebben we een aantal tips gezet hoe je een cliënt bij het gesprek kunt betrekken en ook een aantal voorbeeldvragen. Van tevoren kun je het gesprek voorbereiden en eventueel vragen op de vragenkaartjes uit de toolkit zetten.”

Voelsprieten

Cliënt Helma heeft al zo’n sollicitatiegesprek mee mogen maken. Weliswaar niet voor de ideale begeleider, maar de toolkit is ook goed inzetbaar voor andere functies, zoals leidinggevende of cliëntadviseur. “Ik heb met drie sollicitanten voor cliëntadviseur gesproken. Ik kon mijn vragen goed stellen, al moest ik soms wel om verduidelijking vragen. Tussen ieder gesprek zat een half uur, zodat ik bijgepraat kon worden wie er tegenover mij kwam zitten. Ik vond het wel bijzonder dat je een beeld uit een brief haalt en dan blijkt iemand toch wel anders te zijn dan je dacht. Van de medewerkers van SDW kreeg ik het compliment dat ik niet bang was om mijn vragen te stellen! En dat ik veel voelsprieten had.”

Ook de afdeling Startpunt waar de cliëntadviseur gaat werken, was enthousiast over de aanwezigheid van Helma bij de gesprekken. “Het was verhelderend om te zien hoe de diverse sollicitanten op Helma reageerden. Daarnaast kon Helma op een prettige, open en duidelijke manier verwoorden wat een sollicitant voor gevoel bij haar opriep. Deze input was erg waardevol.”

Reacties cliënten in vacature

De toolkit is inmiddels overhandigd aan de leidinggevenden, zodat de teams ermee aan de slag kunnen gaan. “We zagen bijvoorbeeld al dat een leidinggevende in de vacaturetekst reacties van drie cliënten heeft geplaatst met wat zij belangrijk vinden dat de nieuwe medewerker moet kunnen. Dat maakt de vacaturetekst meteen een stuk sprekender voor een nieuwe medewerker”, vinden Ramon en Zeynep.

Aan de slag met de toolkit

Werk je in de gehandicaptenzorg en heb je ook interesse om aan de slag te gaan met de toolkit? Neem contact op met Ramon van Amerongen om te informeren naar de mogelijkheden. Heb je vragen over de ondersteuning van SDW, kijk dan eens op www.sdw.nl of neem contact op met SDW Startpunt: [email protected] of telefoon 088-259 3010.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen