Heel wat winkels, ook in Roosendaal, hadden vandaag Black Friday aanbiedingen, maar mensen lijken er nog niet speciaal voor de stad in te gaan.
Black Friday, de dag na Thanksgiving, wordt in Amerika gezien als het begin van het kerstinkopenseizoen. Steeds meer winkels in Nederland haken aan bij deze traditie, al lopen we nog een eind achter op andere Europese landen.
In Engeland en Duitsland - landen waar ook geen
Thanksgiving wordt gevierd - is Black Friday de laatste jaren uitgegroeid tot een dag waarop winkels een topomzet draaien.
Black Friday
Vandaag hebben veel Amerikanen vrij en is de drukte op de wegen enorm. Sinds de jaren '60 spreken ze in Amerika daarom van Black Friday: vergelijk het met Zwarte Zaterdag aan het begin van de zomervakantie.
Inmiddels verwijst Black Friday vooral naar de start van de kersttijd in de winkels. Het grootste uitverkoopweekend van het jaar eindigt met Cyber Monday: die dag zijn het vooral de online winkels die met hun prijzen stunten.
Kip of ei?
Ook in Roosendaal doet een aantal winkels mee met Black Friday. Het gaat dan vooral om winkels van de wat grotere ketens, zowel in de
binnenstad als bij de meubelboulevards en Rosada.
Manager Patricia Martens van De Tuinen Roosendaal vraagt zich af wat kip en ei is. "Buiten staan onze Black Friday aanbiedingen aangekondigd. Daar komen duidelijk mensen op af, maar ze gaan niet speciaal vanwege Black Friday de stad in. Sterker nog, velen vragen bij de kassa: wat is Black Friday eigenlijk?"
'Het kan een enorme hype worden'
Nicol, bedrijfsleider bij Intertoys, merkte er vanmiddag nog niet veel van: "Het is voor ons het eerste jaar dat we meedoen. Ik weet het niet: aan de ene kant lopen er genoeg acties op dit moment. Aan de andere kant, als mensen het eenmaal weten en er meer winkels met acties komen, kan Black Friday ook hier een enorme hype worden."
Lees ook: