Examenleerlingen aan het woord #1 – Marieke Fincke: examen vwo Nederlands

Foto: aangeleverd door Marieke

De 18-jarige Marieke Fincke uit Wouw zit op het vwo. De Norbertusleerlinge had vandaag haar eerste eindexamen: Nederlands. “De laatste tekst moest ik afraffelen. Ik dien een klacht in bij het LAKS.”

Het gaat bij Nederlands vooral om leesvaardigheid. Met de oefenexamens had Marieke zich goed voorbereid. Toch ging ze vanmiddag met flink wat zenuwen het examen in: “Het viel me meteen op dat het examen erg lang was in verhouding tot de vier oefenexamens die ik thuis gemaakt had.”

Ik dien een klacht in

“De teksten vandaag waren veel langer en er waren veel ‘betoogvragen’ die een hoop tijd kosten. Die laatste tekst moest ik dus echt afraffelen. Vanwege de lengte en moeilijkheid heb ik besloten een klacht in te dienen bij LAKS. Ik zag trouwens dat daar al veel klachten waren binnengekomen.”

Om 19.00 uur sloot de LAKS-klachtenlijn. Er waren toen al 12.000 klachten binnen over het examen vwo Nederlands. De meeste leerlingen hadden net als Marieke problemen met de hoeveelheid tekst en het feit dat het voorbeeldexamen makkelijker was dan het examen vandaag.

Een van de klachten over het vwo-examen ging niet echt over de inhoudelijke kant van de zaak. Een jongen klaagde dat hij de string van een van de surveillerende leraressen kon zien, en dat leidde hem teveel af. Het LAKS zegt laconiek: “Of dat een probleem is? Ach, het is maar hoe je het bekijkt.”

Marieke vertelt

Met Nederlands is de kop eraf. Nu alleen nog Engels, wiskunde A, geschiedenis, economie, Management & Organisatie en Duits zien te overleven. “Ik heb ook Spaans, maar daar doen we geen centraal examen in.”

Vond je Nederlands op zich een leuk vak?
Nou, ik heb het nooit een heel stom vak gevonden al waren er ook minder leuke onderdelen, zoals literatuurgeschiedenis. In de onderbouw kregen we zinsontleding en spelling. Daar was ik erg goed in, waardoor het automatisch leuker was.

Dit jaar heb ik geloof ik zes boeken gelezen, wat achteraf best leuk was. Het presenteren van die boeken heb ik helemáál niet leuk gevonden, maar dat hoort er nou eenmaal bij…

Hoe relaxed kun je het examen in: slaag je toch wel of blijft het spannend?
Ik hoop natuurlijk héél erg dat ik slaag, maar ik ga er nog niet vanuit. Voor mij is een 7 al heel wat, en die hoop ik voor wiskunde te halen: dat vind ik een moeilijk vak, maar ik heb er het afgelopen jaar heel veel tijd in gestoken.

Maar ach, het maakt me ook niet heel veel uit met wát voor cijfers ik slaag, áls ik maar slaag. Dat zou wel moeten lukken, maar ik denk dat de zenuwen en de druk me nog wel eens in de weg kunnen gaan staan.

Tegen welke vakken zie je het meest op?
Tegen economie en Management en Organisatie. Voor M&O heb ik zelfs een examentraining in Utrecht gevolgd. Nu maar hopen dat dat geholpen heeft. Op zich begrijp ik de theorie van de vakken wel, maar ik ben bang dat ik op het examen niet zie hoe ik de opdrachten aan moet pakken.

En dan de uitslag op 11 juni.
Ja, dat telefoontje… Niet aan denken! Als ik slaag, zal ik daar eerst met mijn ouders en broer wat op gaan drinken. ’s Avonds komen familie en kennissen. En als ik slaag, mag een examenfeest voor vrienden natuurlijk niet ontbreken.

Marieke FinckeWat zijn zoal je plannen voor deze zomer?
Nou, donderdag 21 mei heb ik al mijn laatste examen. En terwijl klasgenoten dan nog scheikunde en Frans moeten maken, lig ik lekker in de zon in Turkije met mijn moeder. Ik ben dan voor de uitslag weer thuis.

Begin juli ga ik naar Albufeira met zes vriendinnen, en daar heb ik héél veel zin in!

Wat ga je volgend jaar doen?
Ik ben er nog (steeds) niet uit wat ik wil gaan studeren. Je moest je vóór 1 mei inschrijven, dus heb ik me aangemeld bij de HAS in Den Bosch voor de studie Food Design & Innovation, voor pedagogische wetenschappen aan de Erasmus Universiteit en voor de Academische Pabo.

Voor Food Design & Innovation – een minder bekende studie maar wel héél leuk – heb ik deelgenomen aan een decentrale selectiedag, en ik ben op de reservelijst terechtgekomen.

De Academische Pabo is een combinatie van de pabo aan de Hogeschool Rotterdam en pedagogische wetenschappen aan de Erasmus Universiteit. De studie duurt wel langer dan de andere twee: vijf in plaats van vier jaar, maar je krijgt er wel twee diploma’s voor terug.

Wat wil je met je studie gaan doen?
Na de HAS zou ik liefst een eigen bedrijf starten, food-gerelateerd natuurlijk. Met de Academische Pabo kun je leraar basisonderwijs worden, maar ben je door het volgen van een universitaire studie ook wetenschapper/onderzoeker.

Het lijkt me erg leuk om voor de klas te staan, omdat je bijdraagt aan de ontwikkeling en kennis van een kind. Ook zou ik graag iets willen betekenen in de innovatie van het onderwijs.

Ik zou bijvoorbeeld best bij het ministerie van onderwijs willen werken. Maar mij lijkt het ook erg interessant om onderzoek te doen op een basisschool waar ik dan tegelijk werk als lerares.

En verdere toekomstdromen?
Mijn droom nu is toch echt slagen, om mezelf en mijn ouders trots te maken. Eigenlijk heb ik niet echt dromen: ik leef meer bij de dag, met de dag. Al hoop ik wel dat ik later een succesvolle baan heb, en heel oud mag worden.

Dossier: Interviews
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen