Post-it hartenhuisje verovert Nederland

Gisteren RTL Late Night gezien met Johnny de Mol? Daar sprak hij zich uit over het belang van meer pleeggezinnen in Nederland. “Kinderen willen niets liever dan ‘gewoon’ zijn. Dat ze na school gewoon naar huis kunnen in plaats van naar de opvang. Je verhaal kwijt kunnen, kunnen spelen en een knuffel krijgen. Dat is onze wens voor deze kinderen”, aldus Johnny de Mol.

In navolging van de succesvolle Wensvlagactie in 2014 en 2015, komt Stichting het Vergeten Kind dit jaar met de ‘Vrolijkste reminder-actie van Nederland’. Door in heel Nederland vrolijke Post-it Art op te hangen, wil de Stichting in de aanloop naar de Week van het Vergeten Kind (29 jan – 4 feb) alvast aandacht vragen voor én een signaal van hoop geven aan de 38.000 vergeten kinderen in opvanglocaties in Nederland. ‘Vergeten in het oog van ’t grote publiek, maar zeker niet door de bevlogen professionals in de zorg.’ Om die reden verbindt Stichting het Vergeten Kind zich dit jaar aan Pleegzorg Nederland, want: Elk kind verdient het om in een warm en veilig huis op te groeien.

Het geheugensteuntje om niets te vergeten zijn natuurlijk Post-it Notes. Met deze kleurrijke zelfklevende papiertjes kun je prachtige kunstwerken maken, zogeheten Post-it Art. Speciaal voor deze actie heeft Stichting het Vergeten Kind haar eigen Post-it Art gemaakt. Het Hartenhuisje logo staat centraal tijdens de actie en symboliseert het uiteindelijke doel: alle kinderen een goed thuis geven, met een hart dat staat voor liefde en hoop.

Daphne Schreuder, programma directeur van Het Vergeten Kind: “In een opvanglocatie is het leven van kinderen enorm begrensd. Door teruglopende subsidies kan er steeds minder, terwijl deze kinderen juist extra aandacht nodig hebben. Deze kinderen hebben een betere kans op een zelfstandige toekomst door ze op te vangen bij goede pleegouders of in gezinshuizen.” Juist daarom zoekt Het Vergeten Kind tijdens de actie aansluiting met Pleegzorg Nederland en hun pleegouders wervingscampagne (supergewonemensengezocht.nl) waarvan het doel is om in een jaar tijd 3.500 nieuwe pleeggezinnen te werven voor kinderen die niet thuis kunnen wonen.

Met de Post-it Art actie vraagt de Stichting weer op een positieve manier aandacht voor het onderwerp. Door heel Nederland worden de komende weken kunstwerken van Post-it Notes of het Hartenhuisje logo opgehangen. Scholen, bedrijven, particulieren, iedereen doet massaal mee. Zo staan bijvoorbeeld de Ziggo Dome, Euromast en NAC geheel in het teken van het Hartenhuisje de komende weken. Schreuder: ‘Dit is precies waar we op hoopten: zoveel mogelijk zichtbaarheid creëren en zo een signaal van hoop te geven aan de Vergeten Kinderen.’

Ook meedoen? Ga naar www.ikvergeetzeniet.nl#ikvergeetzeniet

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen