Roosendaalse student met zonneauto NunaX naar Australië

Foto: Jorrit Lousberg / Vattenfall Solar Team
Nuna X, de zonneauto van het Vattenfall Solar Team is vandaag ingepakt in de transportkist en gaat op weg naar Australië. Hier zal het Delftse zonneraceteam, waaronder de Roosendaalse Joost Reniers, de wereldtitel zonneracen proberen te verdedigen. De 16 leden van het team,  gaan dan twee dagen later ook richting Australië.  
“We zijn er klaar voor!” vertelt Joost Reniers, Mechanical Engineer, vol enthousiasme. “Wij hebben alle 16 onze studie minimaal anderhalf jaar opzijgezet om NunaX te ontwikkelen en te produceren. We zijn heel trots op onze volledig nieuwe zonneauto die in Australie niet alleen op kracht van de zon, maar ook op kracht van de wind zal gaan rijden. NunaX is namelijk zo ontworpen dat de zonnebolide kan zeilen op de sterke Australische zijwind die vaak voorkomt in de outback. We kijken er nu ontzettend naar uit om alles wat we hebben uitgedacht ook in praktijk te kunnen laten zien.”
Flightcase inpakken 
Het team heeft alles ingepakt voor de tocht naar Australië inclusief hun belangrijkste onderdeel, de zonneauto NunaX. “Wanneer we aan de andere kant van de wereld zitten, zijn we nog steeds bezig om NunaX te verbeteren. Dat betekent dat we veel materiaal moeten verschepen om in Australië alles te kunnen produceren en te testen.” Aldus Pieter Tolsma, Software engineer van het Vattenfall Solar Team en verantwoordelijk voor de logistiek van het team.
Als alles goed gaat zal de kist met de kostbare zonneauto begin augustus aankomen op Nightcliff Primary School in Darwin. Op deze basisschool, waar het team sinds zijn eerste editie al komt, zal het Vattenfall Solar Team hun werkplaats opnieuw opbouwen om de laatste handelingen aan NunaX af te ronden.
Innovatie maakt het verschil 
Ondanks dat het Vattenfall Solar Team zeven keer eerder wereldkampioen werd, is de uitdaging weer groot. “Doordat de regels weinig zijn veranderd, krijgen de concurrenten steeds meer de kans om de auto’s op elkaar te laten lijken. Dit jaar, komt het aan op de innovatieve snufjes die we in huis hebben.. “Wat wij ook hebben gezien, is dat je nu twee verschillende soorten ontwerpen hebt. Eentje gebaseerd op het catamaran model zoals wij onze auto hebben gebouwd. En eentje die meer lijkt op een soort kogel, waar toch ook een flink aantal teams nu voor gekozen heeft. Het zal nog spannend worden om te zien welk ontwerp het beste presteert daar in de outback” , aldus Maud Diepeveen, teamleider. “Wij hebben in ieder geval een duidelijk doel, we gaan voor de winst!”
De Race 
Op 13 oktober zal het team uit Delft voor de tiende keer gaan deelnemen aan de Bridgestone World Solar Challenge. Het doel van de race is om zo snel mogelijk het 3000km lange parcours dwars door de outback van Australië af te leggen. Dit alles zal de zonneauto van de TU Delft doen op kracht van de zon.
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen