Pas op de sjoemelkoopjes tijdens Black Friday

Foto: Pexels

De Consumentenbond heeft een webpagina opgetuigd waar bezoekers opmerkingen kunnen achterlaten over goede en slechte deals in de aanloop naar vrijdag, Black Friday. Dat is de uit de Verenigde Staten overgewaaide dag – inmiddels meer een week – waarop winkeliers massaal met ‘spectaculaire aanbiedingen adverteren. Maar er wordt veel gesjoemeld.

Natuurlijk gaat een goede deal niet alleen om een scherpe prijs, maar ook om een product van goede kwaliteit. Dat aspect wordt ditmaal buiten beschouwing gelaten: het hele punt is of een winkel inderdaad een korting geeft of meelift op de hype en met onzin ‘van-voorprijzen’ komt die producten nooit hebben gehad. De organisatie hield drie maanden lang wekelijks de prijzen in de gaten bij vijftien supermarkten, vijf drogisterijen, vijf bouwmarkten en 40 webwinkels en vond bij 39 daarvan minstens vijf keer een nepaanbieding. Dat is misleiding en in strijd met de wet.

Voorbeelden

Een voorbeeld is webwinkel Otto met een Sony soundbar van 329 voor 189 euro. In werkelijkheid kostte de soundbar in de drie maanden daarvoor 205 euro en zakte vervolgens via 194 naar 189 euro. Een korting van acht procent in plaats van de voorgespiegelde 42. Webwarenhuis Fonq meldt niet direct duidelijk dat de doorgehaalde prijzen adviesprijzen zijn, en dus nooit zijn gerekend aan de klant. En ‘op de site van Wehkamp wemelt het nog steeds van de fantasie-aanbiedingen,’ aldus de Consumentenbond. Zo biedt het cincern een stofzuiger aan van 399 voor 199 euro, terwijl die in de afgelopen maanden tussen de 299 en 222 euro kostte. De Consumentenbond heeft een aantal tips om te voorkomen dat u het schip in gaat:

  • Vergelijk altijd de aanbieding met de prijzen van andere winkels. De korting die een winkel geeft kan door allerlei trucjes (bijvoorbeeld een korting ren opzichte van een adviesprijs) erg hoog lijken terwijl dit helemaal niet zo is.
  • Op de website van de bond kunt u naast de testresultaten van producten ook prijzen van winkels vergelijken.
  • Winkels kunnen in de aanloop naar Black Friday hun prijzen verhogen en komen vervolgens op de dag zelf met ‘spectaculaire’ prijsdalingen. Kijk naar de prijshistorie van producten op bijvoorbeeld Tweakers.
  • Houd onze de sociale mediakanalen van de Consumentenbond de komende dagen in de gaten. De dagen ervoor en Black Friday zelf worden door prijsonderzoekers gebruikt om de goede en slechte deals eruit te pikken.

Met dank aan Zaanstad Nieuws

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen