Associate degrees Academie versterkt regionale samenwerking met middelbare scholen binnen Havo-P traject

22 mei , 15:45 nieuws
tekenmoment rsg t rijks en ad academie vlnr roxanne hamers conrector havo rsg t rijks veronique van de reijt directeur associate degrees academie
Associate degrees Academie

De Associate degrees Academie in Roosendaal start met meerdere  middelbare scholen uit de regio een samenwerking voor de ontwikkeling van het praktijkgerichte  Havo-P traject. Met deze samenwerking zetten de onderwijsinstellingen een gezamenlijke stap in  het duurzaam versterken van de aansluiting tussen havo en Ad-onderwijs in West-Brabant. 

Binnen het Havo-P traject werken havoleerlingen van de scholen Jan Tinbergen College, RSG ’t Rijks,  Norbertus en ’t Markland samen met studenten van de Associate degrees Academie aan echte  beroepsproducten. De havoleerlingen ontwikkelen hiermee waardevolle vaardigheden zoals  samenwerken en communiceren, krijgen beter zicht op hun eigen loopbaanmogelijkheden en  worden actief voorbereid op de overstap van havo naar een vervolgopleiding in het hbo-onderwijs. Het uiteindelijke doel van deze samenwerking is de overgang voor de leerlingen versoepelen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen in hun toekomstige studie- en beroepskeuzes.  

“Met het Havo-P traject slaan we een brug tussen de havo en het praktijkgerichte hbo. Door samen te  werken met regionale vo-scholen creëren we een doorlopende leerlijn waarin jongeren vroeg  kennismaken met de beroepspraktijk, het hbo en hun eigen talenten. Dit partnerschap is een mooie  stap in onze ambitie om samen met het vo-onderwijs toekomstbestendig en betekenisvol onderwijs te  realiseren." aldus Véronique van de Reijt, directeur van de Associate degrees Academie 

Toekomstgericht en praktijkgericht 

Het afgelopen studiejaar is er hard gewerkt aan de ontwikkeling van het gezamenlijke  onderwijsprogramma, waarna in 2025-2026 een pilotfase van start gaat. De Associate degrees  Academie levert hiervoor studiehandleidingen, begeleidt inhoudelijke lessen en faciliteert peer-to peer lesmomenten. De vo-scholen ontwikkelen aanvullend lesmateriaal dat past bij hun eigen  leerlingpopulatie. Iedere deelnemende leerling blijft onderwijs volgen op de eigen school, maar  werkt op gezette momenten samen met Ad-studenten aan beroepsgerichte opdrachten,  bijvoorbeeld binnen een module zoals Useless Box, waarbij gebruik wordt gemaakt van Arduino technologie. 

"Door havo en hbo te verbinden, creëren we leerwegen die passen bij ieder talent en onderwijs dat  ons dichter bij de echte wereld brengt. Van 'moet ik dit weten voor de toets?' naar 'hé, dit kan ik  straks echt gebruiken!" vertelt Roxanne Hamers, concrector havo van RSG ’t Rijks. 

Sterke regionale verankering 

Met het Havo-P traject onderstrepen de scholen niet alleen hun gezamenlijke visie op  toekomstgericht onderwijs, maar ook hun sterke verankering in de regio. De Associate degrees  Academie zet zich actief in voor betekenisvolle samenwerkingen met scholen, bedrijven en  instellingen in de regio Zuid-West Nederland. Juist door deze duurzame verbindingen ontstaan  kansen voor jongeren én voor de regio als geheel.