Steeds minder kinderen in Nederland beleven plezier aan lezen. Uit onderzoek door PanelWizard in opdracht van Kinderzwerfboek, een programma van Nationaal Fonds Kinderhulp, blijkt dat 1 op de 3 kinderen lezen niet leuk vindt. Onder middelbare scholieren gaat het zelfs om bijna de helft die zegt lezen saai te vinden. Dat is zorgelijk, omdat leesplezier belangrijk is voor de ontwikkeling van leesvaardigheid.
Eerder onderzoek door de Stichting Lezen en de Onderwijsinspectie laat zien dat de leesvaardigheid van Nederlandse kinderen onder druk staat. Kinderhulp-directeur Bernique Tool benadrukt dat plezier een cruciale factor is: “Kinderen die met plezier lezen, lezen vaker en beter. Wie geen plezier ervaart, mist de motivatie om te oefenen en loopt daardoor een achterstand op. Dat raakt hun kansen op school én in de samenleving.”
Veel kinderen lezen thuis nauwelijks meer voor hun plezier. Zo blijkt dat 37% minder dan één keer per week leest. Ouders spelen daarbij een dubbelrol: bijna alle kinderen (93%) ervaren dat hun ouders lezen belangrijk vinden, maar 62% vindt lezen minder leuk als ‘het moet’. Keuzevrijheid en toegang tot aantrekkelijke boeken lijken de sleutel tot meer leesplezier.
Vooral kinderen die opgroeien in gezinnen met financiële uitdagingen hebben vaak beperkte toegang tot boeken. Bijna 1 op de 5 kinderen geeft aan dat zij meer zouden lezen als er thuis meer boeken waren. Daar maakt Kinderzwerfboek het verschil. Via duizenden zwerfboekstations door heel Nederland kunnen kinderen gratis boeken meenemen, lezen en weer doorgeven. “Een boek kan je meenemen naar een andere wereld,” zegt Tool. “Juist voor kinderen die het thuis niet breed hebben, is dat van onschatbare waarde. Kinderzwerfboek zorgt dat ieder kind die kans krijgt.”