Op het gebied van winkelen gaat in de nabije toekomst veel veranderen. Dat stelt hoogleraar e-marketing en retailexpert Cor Molenaar. Zo komen online modeplatforms in trek en draait shoppen in fysieke winkels steeds meer om het krijgen van een geluksgevoel. “Hierdoor gaan fysieke kledingwinkels met dertien-in-een-dozijn-collecties kopje onder.”
Volgens Molenaar gaan Nederlanders in de nabije toekomst steeds vaker mode-items online aanschaffen, vooral via grote platforms: “Er is een ontwikkeling gaande: aanbieders van modegerelateerde producten en diensten gaan zich samenvoegen. Er komen platforms die alles op het gebied van mode gaan aanbieden, van kapsels tot schoenen en van sieraden tot broeken. Dat gebeurt nu al op kleinere schaal bij websites als Amazon en Bol.com.”
Persoonlijke voorkeuren
Bij deze platforms wordt rekening gehouden met de persoonlijke voorkeuren van klanten. Molenaar: “Als je een shirtje selecteert, krijg je suggesties voor bijpassende rokken, sneakers, kapsels enzovoorts. Vervolgens is het mogelijk, als je bijvoorbeeld een voorgesteld haarcoupe mooi vindt, om direct een afspraak te maken bij een kapper bij jou in de buurt.”
“Online een shirtje passen”
Verder is het door de komst van virtual reality en augmented reality, een verzamelnaam voor technologieën die de realiteit en de virtuele wereld met elkaar verbinden, aantrekkelijker geworden om online te winkelen. Molenaar: “Deze technologieën, die in de komende jaren nog veel geavanceerder worden, maken het mogelijk om, nadat je een foto van jezelf hebt geüpload op een desbetreffende website, na te gaan welk kledingstuk je leuk staat en welke maat als gegoten zit.”
Geluksgevoel in de stad
Ondanks dat shopliefhebbers steeds vaker online gaan shoppen, zullen mensen nog steeds de behoefte hebben om een bezoekje te brengen aan fysieke winkels, maar door de intrede van modeplatforms niet meer om praktische redenen. “Een dagje winkelen draait steeds meer om het krijgen van een geluksgevoel”, aldus Molenaar. “Hier dragen niet alleen de winkels in een plaats waar je shopt aan bij, maar ook de horecagelegenheden, een historische binnenstad, een goede sfeer en cultuur. Daarnaast willen mensen keuze hebben. Deze ontwikkelingen leiden ertoe dat steeds meer modezaken naar grote steden in de Randstad, zoals Amsterdam en Utrecht, trekken en panden in bijvoorbeeld Winschoten en Hengelo leeg komen te staan.”
Omdat shoppen bij fysieke winkels steeds meer om het krijgen van een geluksgevoel draait, moeten winkels die emotie ook genereren: “Dat gebeurt bijvoorbeeld bij kleine winkeltjes die een unieke collectie aanbieden en bij zaken die prestige merken verkopen.”
“Fysieke kledingwinkels gaan kopje onder”
Veel fysieke kledingwinkels die behoren tot het middensegment zullen echter niet op kunnen boksen tegen online-aanbieders: “Eigenaars van fysieke winkels hebben veel minder kennis van hun klanten dan webshops. Ze kunnen hierdoor minder goed inspelen op de wensen van hen. Daarnaast bieden deze zaken vaak geen unieke kledingstukken aan, waardoor klanten soortgelijke producten eerder online aanschaffen, omdat dat vaak goedkoper is. Fysieke winkels in het laagsegment, zoals Primark en H&M, bieden overigens wel kleding goedkoper aan dan online. Deze zaken zullen daarom wel goed blijven lopen.” [Door:
Nieuws.nl ]