Budgetcoaches reageren op stelling roosendaal.nieuws.nl

Foto: claudia.rahanmetan / Flickr cc by-2.0

Vorige week stelden we: wirwar van (uit)betalingsdata brengt mensen in de problemen. Drie budgetcoaches uit Roosendaal reageren.

Wie met overheidsinstanties te maken heeft, krijgt vaak op totaal verschillende data zijn toeslagen en uitkeringen. Veel mensen verliezen het overzicht. En dat heeft dan niet eens zoveel te maken met hun uitgavenpatroon.

Burgers raken er niet zelden door in de problemen. Laaggeletterden – zo’n 26.000 in West-Brabant – vormen een groep die nog eerder in de problemen komt: voor hen zijn brieven van instanties meestal niet te volgen.

We vonden drie budgetcoaches in Roosendaal bereid om op onze stelling in te gaan.

Fimar – Joost Boterman

We zien in de praktijk die wirwar vaak voor behoorlijk wat problemen zorgen. Zeker als het wat minder met je gaat en je even niet oplet, is het lastig om alle rekeningen op tijd te voldoen. Uiteraard zijn er talloze andere oorzaken voor het ontstaan van betalingsproblemen.

Automatische betalingen en incasso’s zijn voor velen een oplossing. Maar als je saldo niet toereikend is, wordt een incasso teruggestort (gestorneerd): daarna moet je erg goed opletten, want alles moet nog wél betaald worden.

Tel daarbij op dat de uitkering vaak elke vier weken (28 dagen) wordt betaald terwijl veel betalingen maandelijks op een vaste datum worden geïnd. De ‘kalenders’ lopen dus door elkaar, en niet iedereen zal hier wijs uit kunnen.

  • Fimar, schuld- en budgethulp – (0165) 82 01 14 / 82 09 92 – fimar.nl

Denaro Financieel Gezond – Cristl Maas

Financiële problemen zorgen voor stress, slapeloze nachten en schaamte. Maar de wirwar aan (uit)betalingsdata is volgens mij niet de hoofdoorzaak van budgetproblemen. Wel draagt dit er aan bij dat mensen het overzicht volledig kwijtraken en dieper in de problemen komen. Wie geen buffer heeft, kan ook niets opvangen.

Ik heb klanten die moeten overleven van de ene uitbetalingsdatum (bijstand) naar de andere (bijv. toeslagen). Als nu de energie geïncasseerd wordt op de 15e en de huurtoeslag wordt gestort op de 20e, hebben ze die week geen geld voor boodschappen. Hoe leg je dat je kinderen uit?

Als een incasso niet lukt, wordt het bedrag teruggestort. Je krijgt meestal de dag erna al een herinnering of aanmaning, maar de klant is ervan overtuigd dat het bedrag is afgeschreven. Dat klopt; hij heeft alleen niet door dat het bedrag ook weer is teruggestort. Er lijkt dus voldoende saldo te zijn en je kunt ook gewoon pinnen. Je geeft dan dus geld uit wat je eigenlijk niet hebt en raakt nog verder in de financiële problemen.

Als mensen instanties bellen om de situatie uit te leggen, vangen ze vaak bot. Op zich is dat begrijpelijk, want de medewerker van de instantie probeert natuurlijk het openstaande bedrag betaald te krijgen. Dat is z’n werk. Maar als de emoties bij de (niet betalende) klant oplopen vanwege zijn financiële onmacht, is hij nog verder van huis.

Imazo – Ineke van Dongen

Bij het lezen van het artikel werd ik vooral gegrepen door het stukje over laaggeletterden. Ik begeleid veel jongeren met een licht verstandelijke beperking en zie veel problemen met het begrijpen van alle administratieve rompslomp.

Deze jongeren weet vaak niet wat ze moeten met de post die ze krijgen, kunnen vaak niet via internet communiceren en weten niet hoe ze vragen bij instanties moeten neerleggen. Daarom laten ze die post maar liggen, variërend van rekeningen tot brieven van instanties. Zo kunnen forse problemen ontstaan, en ook lopen ze soms financiële extraatjes mis als zorg- en huurtoeslag.

Omdat deze jongeren de vaardigheid missen om te plannen, zijn ze geneigd – zodra hun inkomen (uit salaris of uitkering) binnen is – alles direct op te nemen en vaak ook op te maken. Ze overzien niet wat er van dat geld nog meer betaald moet worden.

Ik pleit voor vaste, maandelijkse data waarop uitkeringen worden overgemaakt. Bijvoorbeeld de uitkering komt binnen op de 21e, alle incasso’s vinden plaats op de 25e. Wat overblijft op de rekening is het leefgeld. Dit zou voor deze doelgroep veel duidelijker zijn, waardoor veel problemen worden voorkomen.

  • Imazo, maatschappelijke zorg – (06) 50 89 38 82 – imazo.nl

 

Dossier: Interviews
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen