Heineken verlengt houdbaarheidsdatum op fusten (column)

Foto: Pexels

De Nederlandse horeca is al sinds half maart gesloten en sinds die sluiting zitten de ondernemers en leveranciers met een dilemma.

De voorraad door de kroegen ingekochte drank wordt momenteel niet verkocht aan consumenten. Wat wil zeggen dat een deel van de voorraad over datum raakt. De uiterste houdbaarheidsdatum verstrijkt en officieel kan het product dan niet meer verkocht worden.

De kwaliteit van het bier gaat achteruit naarmate het te lang in voorraad staat. En, wat te doen met deze niet langer houdbare voorraad bier? Heineken komt nu met de oplossing.

In deze periode worden alle aangebroken fusten door de brouwer opgehaald. Bij heropening krijgt de ondernemer deze fusten weer vers gevuld aangeleverd. Perfect! Je wilt als consument niets liever dan een vers pilsje kunnen nuttigen wanneer straks de favoriete stamkroeg weer opent. Echter, worden alle onaangebroken fusten pils en speciaal bier die momenteel in opslag staan bij de cafés, restaurants en hotels, niet opgehaald door de brouwer. De THT datum wordt eenmalig voor een bepaalde periode verlengd. Heineken’s meesterbrouwer en kwaliteitsafdeling geven daar goedkeuring voor. De kwaliteit van het bier wordt ook na de uiterste houdbaarheidsdatum zoals vermeld op de fusten nog gegarandeerd.

Normaal gesproken houdt Heineken de houdbaarheidsdatum extra kort zodat er geen onnodige voorraden ontstaan. Nu, wordt dat dus eenmalig verlengd. Mochten de fusten ondanks de verlenging van de THT datum alsnog de houdbaarheidsdatum passeren op 1 juni, worden de fusten alsnog opgehaald en vers gevuld afgeleverd bij het café. Het is bijzonder te noemen dat dit gebeurt. Verlengen van de uiterste houdbaarheidsdatum kan natuurlijk niet zomaar. Deze datum is er immers niet voor niets. Het is een uitzonderlijke maatregel van de brouwer om de ondernemer tegemoet te komen.

Laten we hopen dat we straks, zodra de horeca weer open mag, weer kunnen genieten van een lekker pilsje of speciaal biertje van de beste kwaliteit.

Column door Claudia Sieben [Lees haar vorige column: Is dit het nieuwe normaal?]

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen