Lichtmastreclame, je hebt ze vast wel eens gezien. In Roosendaal komen ze veelvuldig voor. Grote lichtmasten naast openbare wegen en gebouwen. Ze trekken meteen de aandacht. Voor bedrijven is lichtmastreclame dan ook de perfecte manier om doeltreffend de doelgroep te bereiken, producten en diensten op de kaart te zetten en de naamsbekendheid te vergroten. Nu adverteren in Roosendaal steeds steeds vaker middels lichtmastreclame wordt gedaan, roept dit bij ondernemers wel vragen op. Want welk effect heeft lichtmastreclame precies op de voorbijganger? En wat zijn de voordelen van digitale reclame versus lichtmastreclame?
Maar wat is lichtmastreclame precies? Lichtmastreclame behoort tot een van de effectiefste offline marketingmethodes om de naamsbekendheid van bedrijven te vergroten. Ondanks een relatief laag tarief, bereik je wel massa's mensen. Bovendien is het niet storend, kan het niet 'weggeklikt' worden door de kijker en blijft het 24/7 zichtbaar. Ook in Roosendaal zien we verschillende vormen van lichtmastreclame terug. Van grote lichtmasten langs de openbare weg tot kleinere varianten naast gebouwen of om de weg naar een restaurant, gebouw of andere onderneming te wijzen. Lichtmastreclame kan op traditionele wijze worden uitgevoerd. Hierbij worden er bijvoorbeeld posters opgehangen. Ook kan het digitaal worden gedaan met digitale schermen.
Het gebruik van digitale schermen op de lichtmasten biedt veel voordelen. Het grootste voordeel is toch wel de enorme flexibiliteit voor de ondernemer. Handig wanneer je snel de boodschap wilt veranderen. Bijvoorbeeld om nieuwe producten, diensten of acties te promoten. In dat geval hoeft men niet geheel nieuwe posters te drukken en te plaatsen, maar kan het eenvoudig en snel digitaal worden veranderd. Daarnaast draagt het gebruik van digitale schermen ook bij aan het duurzame karakter van een onderneming. Door het gebruik van digitale schermen hoeft er immers minder papier, inkt en andere materialen gebruikt te worden. Ook is het mogelijk om een dynamischer beeld te leven. Je kunt bijvoorbeeld korte animaties laten afspelen op het scherm om zo echt de aandacht van de voorbijganger te trekken. Hierdoor blijft de boodschap gegarandeerd langer hangen.
Ook traditionele buitenreclame met behulp van posters wordt nog altijd vaak gekozen. Niet voor niets. Het grootste voordeel hiervan is namelijk dat je niet afhankelijk bent van de digitale zichtbaarheid. Digitale schermen kunnen falen. Het is niet altijd mogelijk om hiermee 24/7 zichtbaar te zijn. Traditionele buitenreclame is altijd zichtbaar en je bent niet afhankelijk van de werking van een digitaal scherm.
Hoe maak je als ondernemer een keuze tussen traditionele of digitale buitenreclame? Het is vooral belangrijk om te weten dat er geen goede of verkeerde beslissing is. Wat de beste keuze is, hangt van verschillende factoren af. Beide mogelijkheden bieden echter veel voordelen en dragen bij aan meer naamsbekendheid. Maak vooral een afweging op basis van budget, doelgroep en de boodschap die je wilt overbrengen. Vraag eventueel om advies aan een deskundige op dit gebied.
Traditionele versus digitale buitenreclame? Er is geen duidelijke winnaar in dit geval. De keuze hangt volledig af van de specifieke behoeften van de ondernemer en de boodschap die overgebracht moet worden. Wie baat heeft bij een meer dynamisch beeld en flexibel wilt blijven in het versturen van boodschappen, heeft bijvoorbeeld weer meer aan digitale buitenreclame. Zij die 24/7 zichtbaar willen zijn en minder vaak de boodschap aan hoeven te passen, kunnen echter ook goed voor traditionele buitenreclame kiezen. Welke keuze er ook wordt gemaakt, buitenreclame biedt veel voordelen en kan voor elk bedrijf een belangrijke marketingtool vormen.