Er moet een politiek debat komen over het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor. Dat zegt Nico van Mourik, directeur van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant, vandaag in
BN/DeStem .
Van Mourik reageert hiermee op een rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Deze inspectiedienst onderzocht in 2014 de lading van 412 goederentreinen. In 37 gevallen kwamen de gegevens van de vrachtbrieven niet overeen met de daadwerkelijke lading. Bij 14 treinen ging het om onjuiste informatie over gevaarlijke stoffen.
Volgens de ILT varieerden de overtredingen van onjuiste treinsamenstellingen tot het geheel ontbreken van informatie over gevaarlijke stoffen. Ook bleek niet altijd duidelijk wie verantwoordelijk was voor de lading. De inspectie maakte 33 keer proces-verbaal op. In 16 gevallen kreeg de vervoerder een dwangsom opgelegd.
Potentieel gevaarlijk
De inspectie besloot tot het onderzoek na de bijna-ramp in Zwijndrecht (Kijfhoek) in 2011. Bij het bestrijden van een brand na een botsing wist de brandweer niet meteen welke gevaarlijke stoffen de trein vervoerde.
De ILT spreekt van een 'potentieel gevaarlijke situatie'. De onderzoeksresultaten zijn niet alleen verontrustend voor personeel van treinvervoerders, verladers en hulpdiensten. Ook voor omwonenden is het geen prettig idee.
Tot 2022 rijden dagelijks zo'n 135 goederentreinen door Brabant. Dit zijn er 50 meer dan normaal omdat een deel van de Betuweroute tijdelijk niet gebruikt kan worden. Als bij een ongeluk in bewoond gebied niet direct duidelijk is wat de trein vervoert, kan dit rampzalige gevolgen hebben.
Veel verbeterd na 2011
97 procent van de onderzochte vrachtbrieven klopte wel. Toch schuilt in die 3 procent een groot gevaar. De ILT eist op korte termijn verbetering. Prorail wijst er in een brief aan staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur op dat er sinds 2011 al veel verbeterd is.
Gemeente heeft geen details
De ILT heeft de gemeenten geen details verstrekt over het onderzoek. Dat vindt burgemeester
Niederer erg jammer.
De controles van de ILT hebben op 40 emplacementen plaatsgevonden. Het is niet bekend of Roosendaal bij die emplacementen hoort en zo ja, of ook hier tekortkomingen zijn geconstateerd. Niederer: "Dan had ik de betrokken vervoerders erop kunnen aanspreken. Nu tast ik in het duister."