Om
agressie in treinen en op stations tegen te gaan, krijgen twintig stations een stationsagent. Roosendaal ook.
Na een reeks incidenten eerder dit jaar stelden overheid,
NS en
ProRail een pakket maatregelen samen. Het gaat onder andere om extra cameratoezicht, dubbele bemensing op bepaalde tijden en trajecten en betere informatie-uitwisseling met
politie. Ook
de nieuwe toegangspoortjes op
station Roosendaal maken deel uit van dit pakket.
Stationsagenten
Ook zouden er op twintig stations waar veel overlast is, stationsagenten komen. Om welke stations het ging, liet NS nog even in het midden: het hele idee moest eerst verder uitgewerkt worden. Dat is intussen gebeurd, zo blijkt uit
een persbericht van de NS gisteren. Naast Roosendaal krijgen in onze regio ook Breda en Dordrecht een agent.
Het gezicht van de politie
De gebieds- of stationsagent is een soort wijkagent, maar dan op het station. Hij is de spin in het web in stationsgebieden, zichtbaar aanwezig op en rond ‘zijn’ station en daar hét gezicht van de politie. Zo nodig schakelt de stationsagent zijn collega's van de regiopolitie in, bijvoorbeeld bij de afhandeling van verdachten en aangiftes.
Extra politiecapaciteit
Behalve de twintig stationsagenten - agenten van de Landelijke Eenheid - komt er ook ruim 2000 uur (56 fte) extra politie-inzet beschikbaar op en rond stations en op trajecten waar zich vaker incidenten voordoen. Het gaat om lokaal maatwerk, stelt NS.
Afgesproken is dat de NS evenveel extra mankracht inzet in de vorm van Veiligheid & Service-medewerkers (boa’s) bovenop de 700 NS-medewerkers die zich al bezighouden met veiligheid. De politie wil gezamenlijk kunnen optreden.
Het is nog niet bekend wie de functie van stationsagent in Roosendaal gaat vervullen en wanneer hij of zij daadwerkelijk begint. In november bekijken NS, overheid, politie en vakbonden de eerste resultaten van de maatregelen.
Lees ook: